Friday, October 28, 2016

ဆုထူးရြယ္ႏွင့္ ရုကၡမုဆိုး



ဆုထူးရြယ္ႏွင့္ ရုကၡမုဆိုး
မေမၾကည္ရဲ ့ ေက်းဇူးနဲ ့ ၀င္းကေလာကေန ေဇာ္၈်ီေျပာင္းၿပီး စမ္းတင္ၾကည့္တာပါခင္ဗ်ာ။

““ ပတၲျမားေရာင္၀ါ ကံ့ေကာ္ဦးမွာလ၊ ဆုထူးပန္ရြယ္ခါ၊ နန္းနိဗၺဴ ေခမာလမ္းကို၊ တက္လွမ္း မၾကာ”” ေဖ့ေဖ့ တေယာသံႏွင့္ ေမေမ့အဆိုကို ရွားရွားပါးပါး ငယ္စဥ္ကၾကားခဲ့ဘူးပါသည္။ အထက္တန္းေက်ာင္းသားဘ၀မို႕ ကံ့ေကာ္ေတာ ဆိုသည္ကို တကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္ စာအုပ္မ်ားထဲတြင္သာ ဖတ္ဘူးပါသည္။ သစ္ရြက္ဆိုတာ အစိမ္းေရာင္ပဲ၊ ပတၲျမားဆိုတာက အနီေရာင္ပဲ၊ ဘယ္လိုၾကီးပါလိမ့္ဟုသာ သာမန္ေတြးခဲ့ပါသည္။ အႏုပညာနဲ႕ကလည္း ေ၀းေသးသည္။ အေဖ့ဆီ မယ္ဒလင္လာတက္ေသာ ေက်ာင္းဆရာတစ္ေယာက္ထံမွ ေရနံ႕သာဦး သီခ်င္းေလးကို ျပန္တက္ႏိုင္ရံုသာရွိပါသည္။ ၾကိဳးမညွိတတ္သျဖင့္ အသံေၾကာင္မ်ားထြက္ေနခါ အေဖဆူတာ မၾကာခဏ ခံရတံုး၊ ၾကိဳးညွိနည္းလဲ ျပမေပး။

၁၉၇၀ခုႏွစ္တြင္ သစ္ေတာအဓိကဘာသာရပ္ႏွင့္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္သို႕ ေရာက္ခဲ့ရသည္။ သီခ်င္းထဲက ကံ့ေကာ္ရြက္မ်ားအေၾကာင္း မစဥ္းစားမိပါ၊ လူငယ္လြတ္လပ္မႈကို အျပည့္အ၀ခံစားေနမိသည္။ ေျခာက္ႏွစ္တိတိသင္ၾကားရမည္ျဖစ္သည့္ သစ္ေတာ အဓိကဘာသာ၏ ထံုးစံအရ ပထမႏွစ္၊ ဒုတိယႏွစ္ နွစ္ႏွစ္တိုင္တိုင္ ေမဂ်ာဘာသာမ်ားမရွိ၊ အုပ္ထိန္းသူ ကင္းလြတ္စြာ ေနရျခင္းေၾကာင့္ ဘာမွ ေလးေလးနက္နက္မရွိခဲ့။ အႏုပညာအသင္း၀င္ခါ ပတၲလ်ားသင္တန္းသား တစ္ေယာက္ျဖစ္ခဲ့ေပမဲ့ ႏွစ္ႏွစ္တာကာလအား ၾကိဳးသီခ်င္းမ်ား၊ ဘြဲ႕သီခ်င္းမ်ားႏွင့္ အခ်ိန္ကုန္ၿပီး အျမင့္ဆံုး ျမမန္းဂီရိ ေသလာေတာင္ခန္႕သာရွိခဲ့ပါသည္။ ေက်ာင္းထဲတြင္လည္း မရွိသည္ကမ်ားသည္။ ဒုတိယႏွစ္ဆိုလွ်င္ ေက်ာင္းလံုး၀ မတက္သေလာက္၊ ယူတီစီတပ္ရင္းႏွင့္ အႏုပညာအသင္းခ်ိန္မွလြဲလွ်င္ ေတေပေနသည္မ်ားလွေသာေၾကာင့္ ကံေကာင္းေထာက္မစြာ ေအာင္ခဲ့ရသည္ဟု ေျပာ၍ရပါသည္။ ၅၃ေယာက္ရွိေသာ အတန္းမွာ ထိုႏွစ္က ၁၅ေယာက္က်က်န္ခဲ့သည္။ ကံ့ေကာ္ရြက္မ်ားႏွင့္ ပတၲျမားေရာင္၀ါ အေၾကာင္းကို လံုး၀၊ လံုး၀ ကံ့ေကာ္ပင္မ်ားေအာက္မွာပင္ ေမ့ေနမိခဲ့သည္။

၁၉၇၃ခုႏွစ္ တတိယႏွစ္ သစ္ေတာေက်ာင္းသားဘ၀၊ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္အတူ ေက်ာင္း၀င္လာခဲ့သူအျခား ေမဂ်ာေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားအဖို႕ တတိယႏွစ္ဆိုသည္မွာ အေတာ္ရင့္က်က္ေနၿပီျဖစ္သည္။ ပညာရပ္ အပိုင္းတြင္လည္း အေတာ္ရင့္က်က္ေနၾကပါၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္တို႕မွာ ယခုမွ သစ္ေတာပညာရပ္မ်ားစၾကရသည္။ မႏၲေလးေဆာင္ႏွင့္ အက္စ္အီး ေခၚ သိပၸံတိုးခ်ဲ႕ေဆာင္မ်ားတြင္သာ အျခား ေမဂ်ာေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ၀င္ကစြတ္သဘြယ္ အတန္းလိုက္တက္ရသည့္ ဘ၀မွ ယခု အမိ သစ္ေတာပညာဌာန၏ စာသင္ခန္း တြင္ အိေျႏၵရရ စာသင္ႏိုင္ပါၿပီ။ အႏုပညာတြင္ေရာ။ ျဖဴျပာမူယာ၊ မဲဇာေတာင္ေျခ စသည့္ ခံစားဘြယ္ ပတ္ပ်ဳိးသီခ်င္းမ်ား စတက္ရၿပီ။ ေက်ာင္းသားၾကီးမ်ား ဆိုၾကတီးၾက ေသာ ေရႊျပည္ေတာ္သည္၊ သာရကာေက်း စသည့္ သီခ်င္းမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာ သီခ်င္းၾကီးကို လံုး၀ ခံစားတတ္လာပါၿပီ။

ေရႊဘိုခရိုင္ ခ်ပ္သင္းျမိဳ႕ ေသာ္ၾကိဳး၀ိုင္းတြင္ ကၽြန္းသင္းသတ္ျခင္း ေတာဆင္းလုပ္ငန္းေၾကာင့္ ေတာထဲ၀င္ဘူးသြားေသာ တကယ့္ သစ္ေတာေက်ာင္းသား အစစ္ျဖစ္ခဲ့ရပါၿပီ။ သူငယ္ခ်င္းကို၀င္းျမင့္ထံမွ ေစာင္းျပားတစ္လက္ႏွင့္ ေစာင္းသင္မိသည္။ ငယ္ငယ္ကအတိုင္း ေစာင္းဆရာၾကီးဦးေဌးေအာင္ တစ္ေယာက္လံုးရွိလင့္ကစား သူငယ္ခ်င္းထံမွပင္ ျပန္တက္မိသည္။ ပုလဲ ေရာက္သည္ႏွင့္ ဆုထူးရြယ္ကို တက္ေပးသည္။ စတုတၲႏွစ္ေက်ာင္းသားဘ၀တြင္ တခ်ိန္လံုး ေက်ာင္းတြင္ရွိေနေပၿပီ။ တကၠသိုလ္အႏုပညာအသင္း ဆိုင္းအဖြဲ႕ စတင္ေပၚေပါက္လာခါ ကၽြန္ေတာ္တို႕ တခ်ိန္လံုး ေက်ာင္းၿပီးသည္အထိ ဆိုင္းတီးၾကျခင္း၊ အႏုပညာသင္တန္းမ်ားတြင္ တာ၀န္ယူၾကရျခင္း၊ အဆင့္ျမင့္လာေသာ သစ္ေတာပညာရပ္မ်ားေၾကာင့္ ေက်ာင္းမွန္မွန္ ျပန္တက္ၾကရျခင္း၊ ဆုထူးရြယ္ကို ေစာင္းႏွင့္၊ ပတၲလ်ားႏွင့္ ေနာင္ စႏၵယားႏွင့္တီးမိသည္။ အဆိုခန္းမွ အဓိပတိလမ္းေပၚရွိ ကံ့ေကာ္ပင္မ်ားကို ျမင္ေနရသည္။ အို သစ္ပင္ ထိပ္အုပ္မ်ားႏွင့္ အခ်ဳိ႕ကိုင္းမ်ား သစ္ရြက္မ်ားက နီရဲလို႕ပါကလား၊ စစ္ၾကိဳေခတ္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားၾကီးမ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဆရာစန္းတို႕ ဦးဘညြန္႕တို႕က ဒါကို ျမင္လို႕ ပတၲျမားေရာင္၀ါ ကံ့ေကာ္ဦးမွာလ ဟု ကံ့ေကာ္ဦး ကံ့ေကာ္ရြက္ အဖူးအငယ္ဟု စပ္ဆိုထားခဲ့တာပါကလား။

ႏြယ္နီပန္းရယ္နဲ႕ နတ္နန္းသက္လ်ာ၊ ထားဆိုတဲ့ ႏွစ္ကိုယ္သစၥာ၊ ၾကာနီပန္းေတြနဲ႕ ျမတ္ဘုရားေရွ႕မွာ ျမဲေစဘို႕ ပန္ၾကားလွည့္ပါ၊ ခင္နဲ႕သာ အတူတြဲကာ ဆယ္ကမၻာေရြ႕ေစ ဘုန္းမေသြပါ၊ မမုန္းေလနဲ႕ ခ်စ္ဦးညွာ။

ၿပီးေတာ့ အေဖထိုးေနၾက အပုဒ္ကေလး ပတၲျမားေရာင္၀ါ ကံ့ေကာ္ဦးမွာလ၊ ဆုထူးပန္ရြယ္ခါ၊ နန္းနိဗၺဴ ေခမာလမ္းကို၊ တက္လွမ္း မၾကာ။

ေက်ာင္းၿပီးခဲ့ပါၿပီ၊ အလုပ္၀င္လို႕ ႏွစ္သံုးဆယ္ျပည့္ပါၿပီ။ စိုက္ခင္းလက္ေထာက္ လုပ္သက္သာ အသိအမွတ္ျပဳလွ်င္ ပင္စင္ယူလို႕ရပါၿပီ။ တစ္ခ်ိန္လံုး လြမ္းစရာ ေဆြးစရာနွင့္ အမိတကၠသိုလ္ကို တမ္းတမိတိုင္း ဆုထူးရြယ္သီခ်င္းကိုသာ ညီးမိသည္။ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီေတးစုမွ ကိုေမာင္ေမာင္ၾကီး၏ အဆိုကို အမ္ပီသရီးလုပ္ထားမိသည္။ အခ်ိန္ေနရာမေရြးနားေထာင္သည္။

တေလာက ပန္းဆိုးတန္း စာအုပ္ဆိုင္မ်ားတြင္ ရုကၡမုဆိုးဟု နာမည္ၾကီးေသာ အက္ဖ္ ကင္းဒမ္၀ပ္ဒ္၏Burma's Icy Mountainsဟူေသာ စာအုပ္ကို ရလာသျဖင့္ ဖတ္မိသည္။ စာမ်က္ႏွာ ၁၁ အေရာက္တြင္ပင္ ေအာက္ပါစာပုဒ္ကို ဖတ္လိုက္ရသည္။

Inserts from Burma's Icy Mountains, By F. Kingdon-Ward, Two sights I saw in Myitkyina which impressed me. First the ironwood trees - Mesua ferrea. The leaf buds were breaking and the spinach green of the older foliage was so laced with fiery crimson that the whole sombre crown seemed to glow with light as though it dripped red hot lava. Nor is that all, for the leaves, which while young hang limp and soft as velvet, slowly fade as they grow from vivid red of their birth to carmine, then to a rosy blush like the red stain of the sunset sky changing finally to a delicious pale apple green which in turn deepens by easy tints to the sage green of the mature leaf. Rarely, however, is the ironwood in young leaf from head to toe- not all the leaf buds open at the same time, at least in Myitkyina. Usually not more than half the tree, perhaps only one or two branches, unfurl their young leaves together; thus the tree displays many colours. Is this succession of breaking buds, wherein branches behave almost as independent trees, an effect of unequal light? It would be instructive to compare the behaviour of trees so far south as Singapore, for example, with the trees growing in the forests north of Myitkyina.

အို၊ ေကာင္းလိုက္ေသာ စာသားမ်ား၊ ေကာင္းလိုက္တဲ့ အေတြးအေခၚ။ ကဗ်ာဆန္ေနတံုးမွာကိုပင္ သိပၸံပညာရွင္၏ ေခါင္းက Is this succession of breaking buds, wherein branches behave almost as independent trees, an effect of unequal light? ဟု ေမးျမန္းစူးစမ္းလိုက္ပါေသးသည္။ ကၽြန္ေတာ္ အထက္ပါစာပုဒ္မ်ားကို ဘာသာမျပန္ရဲပါ၊ ျမန္မာစာေပပညာရွင္မ်ားက ပတၲျမားေရာင္၀ါ ဟု ခိုင္းႏႈိင္းသံုးႏႈံးသည္ကို ဆရာၾကီးက အနီေရာင္ ေခ်ာ္ရည္ပူမ်ားစီးက်ေနသလိုလားဟု သံုးသြားသည္။ ယခင္ကဆိုလွ်င္ မ်က္စိထဲ မျမင္ႏိုင္ေသာ္လည္း ယခုေခတ္ကေလးမ်ားအတြက္ေတာ့Lords of the Ring Return of the King ေၾကာင့္ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ျမင္ႏိုင္ၾကပါေပမည္။

ကံ့ေကာ္ပင္မ်ားတြင္ တစ္ပင္လံုး အနီေရာင္၊ သို႕မဟုတ္ အစိမ္းေရာင္မရွိေၾကာင္းေရးရာတြင္လည္း၊ အနည္းဆံုး ျမစ္ၾကီးနားမွာေတာ့ ဒီအတိုင္းပါပဲ ဟု တိက်ေသာ ေကာက္ခ်က္ခ်မႈကို သံုးေလ့ရွိေသာ ပညာရွင္၏ သတိရွိမႈ၊ ဒီအတိုင္းပဲ တျခားေနရာ (စကာၤပူစသည္) ျဖစ္ႏိုင္မလားဟု ဆန္းစစ္ရန္လိုအပ္ေၾကာင္း တိုက္တြန္းမႈတို႕ကို ဖတ္ရေသာအခါ မေလးစားပဲ မေနႏိုင္ပါ။ ေနာက္ဆံုးအေနႏွင့့္ ကၽြန္ေတာ္စိတ္တြင္၊ အႏုပညာရွင္မ်ား သိပၸံပညာရွင္မ်ား ေလာကကို အမႈမဲ့ အမွတ္မဲ့ မေနၾကပါလား၊ ထိုစိတ္ အမူအက်င့္မ်ားႏွင့္ပင္ ေလာကကို တစ္နည္း တစ္ဖံုစီ အလွဆင္ၾကပါကလားဟုေတြးေတာရင္း ဆုထူးရြယ္ ဖန္တီးရွင္မ်ားႏွင့္အတူ ရုကၡမုဆိုးၾကီးကိုပါ ဦးညြတ္လိုက္မိပါေတာ့သည္ ခင္ဗ်ား

ေနျပည္ေတာ္ ၁၇-၀၁-၂၀၀၈

Radio Drama is composed by Bagan FM

No comments:

Post a Comment